Sitemizden/Son eklenenler

Çarşamba, Ocak 04, 2012

Varto'ya hızlı tren projesi

Vartositesi.com' da yayınlanan haberin köyümüzü de ilgilendirdiğini düşünerek Tatan sitesi Vengetata'da da yayınlamaya karar verdik.  Bu projenin gerçekleşmesi köyümüzü de kalkındırabilir.[V.B]

Erzincan’dan Muş’a hızlı tren
Erzincan ile Muş illeri arasında 250 Km uzunluğunda olması öngörülen bir Demiryolu hattı yapılacak, hatta bu yolun "Hızlı Tren" güzergahına ekleneceği de ulaşabildiğimiz bilgiler arasında. Konuyla ilgili haberimizi uzun süredir bekletmiştik. İşte okuyunca biz kadar sizleri de heyecanlandıracak kadar güzel haberin ayrıntıları.[vartositesi.com]
Ön bilgi
Geçtiğimiz aylarda Erzurum-Bingöl karayoluyla alakalı yaptığımız araştırmalar esnasında karşılaştığımız ipuçlarını birleştirerek yaptığımız araştırmalar sonucu Karayolu dışında bölgede bir çok dengeyi değiştirebilecek daha kalıcı bir ulaşım çalışmasına hazırlıkların yapıldığını öğrendik.

Zemin Etüdü başlamış
Kamuoyundan nerdeyse bir sır gibi saklanan projeye göre Erzincan’dan Muş’a hatta Tatvan’a uzanan yeni bir Demiryolu’nun ihale sürecine girildiği kesinleşti. Elde ettiğimiz verilere göre söz konusu bu hattın ön çalışmaları, güzergah belirleme ve zemin etüdü gibi işlemlerin 22 Haziran 2010 tarihinde ihale edildiğini ve “Yüksel Domaniç Mühendislik” adlı bir firmanın yaklaşık 4.000.000 TL bedelle bu ihaleyi kazandığını da eklememiz gerekiyor.

Yedisu’dan Muş’a uzanan hat
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TURSAB) Başkanı Başaran Ulusoy ve 35 kişilik TURSAB üyesi ile Erzincan - Kemaliye arasında düzenlenen tren gezisine katıldı. Gazetecilerin sorularını yanıtlayan Karaman,”Bir proje çalışması da Sansa deresini geçer geçmez, Yedisu Muş arasından Van - Tatvan - Bitlis. O bölgeyi de bu doğu - batı hattı olan hızlı tren hattına bağlamak için çalışma var. Bunlar tabi uzun vadeli çalışmalardır." (1)dedi.

Varto’dan geçebilir (mi)?!
Bu noktadan itibaren yaptığımız hesaplara göre bu yolun Erzincan’dan sonra Bingöl’ün Yedisu ilçesi ve Karlıova ilçelerinden geçerek Varto ilçesindeki Karayoluna paralel olarak Muş’a varması da ihtimaller arasında en üst sıralarda yer aldığını söyleyebiliriz.Üstelik bu hem fiziki olarak mümkün, hem ekonomik olarak daha verimli.


Erzincan’dan direkt Bingöl’e inmesi verimsiz
Muş-Bingöl arasında hali hazırda Demiryolu bağlantısı olduğu bilinen bir gerçek, eğer bu hat Yedisu sonrası dikey olarak Kuzeyden güneye doğru inerek eski Demiryoluna ulaşırsa Varto ilçe sınırlarından geçme ihtimali sıfıra düşüyor.Fakat basında yaptığımız taramalarda elde ettiğimiz bazı veriler Kuzey-Güney değil, Doğu-Batı hattının tercih edildiği yönünde.Bu durumda Erzincan’dan Muş’a doğru ancak Varto ilçesinden geçilirse Doğu-Batı  sayılabilecek bir ulaşımın ( Kuzeybatı-Güneydoğu şeklinde)  gerçekleşebileceğini gösteriyor.

Bingöl Yedisu hatta dahil
Öte yandan önceki gün basına yansıyan bir demece göre “Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü Süleyman Karaman'ın Bingöl'ün Yedisu İlçesi'nin hızlı tren projesi güzergahında olduğunu ifade etti  ve bu haber  ilçe halkını heyecanlandırdı” (2) denilmesi umutlarımızı arttırabilir.Çünkü Yedisu Varto’ya çok yakın olan ve bu haber Varto için bu anlamda umut yaratabilecek güçte..

Karlıova’daki Barajlar tehlikeye sokar

Bunun yanı sıra yine daha önce başka bir haberimizde işlediğimiz ve yapım aşamasında olan Karlıova ilçesi içerisindeki barajlar konusu var . Karlıova’da projelendirilen Kale-1 ve Kale-2  Barajlarının Yedisu’dan sonra hattın Varto doğrultusunda Doğuya doğru gitmek yerine Güneye inmesinin aynı doğrultudaki barajlar nedeniyle verimsiz ve tehlikeli olabileceğini gösteriyor.

Tam da bu tespitimizi doğrularcasına  “AKP Bingöl Milletvekili Eşref Taş Bingöl sınırları içinde inşa edilecek olan Kale-1 ve Kale-2 Barajları nedeniyle Palu - Muş demiryolu hattında değişiklikler yapılacağını söyledi.Değişikliklerin güzergahları 50 ile 100 metre arasında değiştireceğini ve  ihaleye katılacak 14 firmadan 8 inin elendiğini belirtmesi (3)” Güneye inmesi mesafe olarak uzayan ve Baraj nedeniyle verimsizleşen projenin Karlıova’dan sonra Varto’ya devam etmesi akla yakın gibi duruyor.Öte yandan 250 km olması öngörülen Demiryolu projesini Erzincan sınırından başlatıp Bingöl içindeki hangi noktada eski hatla bağlarsak bağlayalım 250 km’lik bir mesafe yok, o halde bu projenin Varto ilçe sınırlarından da geçebileceği ihtimali burda daha da güçleniyor diyebiliriz.

İhale dökümanlarına göre başlanılan projenin ilk aşaması:
Erzincan-Muş Demiryolu Hattının (Yaklaşık 250 Km. ) İdarenin Öngördüğü Standartlarda Olacak Şekilde 1/25000 Ölçekli Güzergah Araştırması ve Amenajman Etüdü, 1/2000 Ölçekli Şeritvari Haritalarının Alınması ve Güzergahın Bu Haritalara İşlenmesi, Kamulaştırma Planlarının Hazırlanması, Güzergah Üzerinde Gerekli Sondajlar ile Laboratuar Deneylerinin ve Diğer Zemin Araştırma İşlerinin Yapılması, Tüneller, Köprüler, İstinat Duvarları Gibi Sanat Yapıları ile İstasyon Tesislerinin ve Demiryolunun Teknik Şartnamelerdeki Esaslara Göre Projelerinin Yapılması, Üst Yapı, Elektrifikasyon, Sinyalizasyon ve Telekomünikasyon Projelerinin Yapılması, Güzergahın Çed Raporu, Fizibilite Etüdü, Güzergahın Keşif ve Metrajları ile İhale Dosyalarının Hazırlanması İşidir.

6 Teklif verilmiş

ERZİNCAN-MUŞ YAKLAŞIK 250KM. UZUNLUĞUNDA DEMİRYOLU ETÜT PROJE MÜHENDİSLİK HİZMETLERİ   hizmet alımı işi için toplam 6 adet teklif verilmiş ve bu tekliflerin 4 adedi geçerli sayılmıştır.
22 Haziran 2010’dan beri süreç başlamış durumda
 Söz konusu hizmet alımı işi  pazarlık usulü ile 22.06.2010 tarihinde 3.786.768 TL bedelle YÜKSEL DOMANİÇ MÜH.LTD.ŞTİ. 'a ihale edilmiştir. Kamuoyuna saygıyla duyurulur
Proje aşaması Mart 2012’de bitiyor !
 İşin Süresi : Sözleşme İmzalandığı Tarihten İtibaren 10 Gün İçinde İşe Başlanır.
İşin Süresi İşe Başlama Tarihinden İtibaren 600 (Altıyüz) Gün.
3. Ön yeterlik değerlendirmesinin 
 a ) Yapılacağı Yer : Dlh İnşaatı Genel Müdürlüğü
 b ) Tarihi ve Saati : 22.06.2010 - 10:00    (İhale duyurusundan)

Erzincan-Dersim-Bingöl-Muş Demiryolu
Tunceli Valiliği ve Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü tarafından yapılan duyuruda : “Erzincan-Tunceli-Bingöl ve Muş illeri ve ilçeleri arasında DLHİ Genel Müdürlüğü tarafından yapılması planlanan  “Erzincan-Tunceli-Bingöl ve Muş. Demiryolu” projesinin gerçekleştirilmesi planlanmaktadır deniliyor.
"Söz konusu proje ile ilgili olara hazırlanan ÇED Başvuru Dosyası(06.12.2011 tarihli yazı) Bakanlığımıza sunulmuş olup projenin ÇED süreci başlamıştır” denilmesi de projenin adım adım başladığını göstermektedir.
 18 yeni hattan birisi
20.12.2010 tarihinde Sabah gazetesinin yayınladığı habere göre 2011 den itibaren başlayacağı belirtilen 18 yeni Hızlı Tren projesi kapsamında Erzincan Muş hattı da bulunuyor. Bu hattın batıya açılan uzanımı Kars-Sivas hattı olup Sivas’tan sonra İstanbul veya İzmir doğru yapılmış veya yapılacak olan hatlarla ulaşım sağlanmış olacak. Erzincan-Trabzon arasındaki yeni hat ile de Trabzon limanına yük ve ticaret amaçlı bir kapı açıldığı düşünülebilir. (4)
Seçimlere dönük hamle 
Haberde satır aralarında verilen ama yine de gözden kaçan ayrıntı bu projenin Yüksek Hızlı Tren de olabileceği sadece Duble yoldan oluşan(geliş ve gidişi ayrı iki adet) tren hattı da olabileceği ve 2023 hedefinin konulmuş olması seçimlere dönük uzun vadeli bir hamle olduğunu da düşündürüyor ne yazıkki.


Karlıova bile kazanım olur
Sadece Karlıova’ya kadar bile gelse bu proje ilçemiz ve yöremiz için çok büyük kazanım olacak, ama o noktadan sonra eğer Varto ilçe sınırlarından geçmezse bu yerel yöneticilerimizin, siyasi partilerin, milletvekillerinin, bölgede etkin olan sivil toplum kuruluşları ile Demokratik hareketlerin ve halkın kısacası hepimizin beceriksizliği olur.

Varto’da HES (Baraj) yapılırsa proje zarar görür !

Tam da bu sıralarda gündemde olan bir diğer proje yani HES ‘lerle birlikte Demiryolunu ele alırsak şunları belirtmemiz mümkün. HES projeleri Varto’da uygulamaya konulursa bu proje büyük zarar görür. Şimdi bu noktada bir tercih yapılması gerekiyor, Doğayı katleden HES’ler ile bölgemizin verimsizleşmesi ve insansızlaştırılması  mı ? yoksa Tatvan’dan Varto’ya, ordan Dersim’e ve sonrasında tüm Bölgelere uzanan insanlığa yararlı  ve umutları yeşertebilecek bir Demiryolu ulaşım projesi ile insan ve yük taşınması işi mi ? Siz olsanız gönlünüz hangisinden yana olurdu ?
Haber ve Analiz: Veli Beyazgül
www.vartositesi.com [Vartonun Çığlığı ] 
Kaynaklar:
1-Lojiport
2-Haber3
3- Ekim 2011- trafikhaber
4-http://www.sabah.com.tr/Ekonomi/2010/12/20/duble_demiryolu_seneye
 Haber tarihi: 04 / 01 / 2012
 Haber Yorumları: 0

Mahmut GÜL 2024-2029 donemi muhtari olarak seçildi

31 Mart 2024 tarihinde yapılan Muhtarlık seçiminde Mahmut GÜL köyümüzün yeni muhtarı olarak seçilmiştir. Güzelkent Köyü ( Dewa Tata/ Varto&#...